6. Інновації в процесі реалізації загальної педагогічної ідеї коледжу та підвищення майстерності викладачів
Приділялась увага новій формі популяризації педагогічного досвіду, яка введена у 2014-2015н. р., а саме, виступам викладачів на методичних радах коледжу. Таких виступів, що супроводжувались демонстраційним матеріалом, презентаціями здобутків, зразками роздавального матеріалу, було 18: Видмиш Ю.А., Баюл Т.П., Кабанець О.Є., Кузякова Ю.С., Бондаренко О.А., Кузьміна Н.А., Сорокіна Н.А., Товстик Р.І., Новицька Л.Л., Шевцова Т.О., Воробйова Л.М., Хазнаферова Л.О., Гагаган О.В., Шевцова Т.О., Замула Л.В., Фадеєва Л.В., Шамрай М.В., Костюченко І.І. Викладачі зосереджувались на аналізі результативності та ефективності різноманітних прийомів, методик, технологій та їх комбінацій в навчальній роботі зі студентами. Акцент робився на формування загальнонаукових та загально-професійних та спеціалізовано-професійних компетенцій.
У другому семестрі вперше введений електронний контроль за виконанням дипломного проектування. Заповнення графіків відбувалось викладачами спеціальних дисциплін, що керували дипломним проектуванням на технічних спеціальностях. Можливість своєчасного реагування на виконання студентами-випускниками підготовки до державної атестації у вигляді захисту диплому стала ефективним засобом навчально-виховного впливу на процес з боку завідуючих відділеннями, кураторів, адміністрації коледжу.
4-5 лютого 2016 року в коледжі відбулись педагогічні читання, які проходили в нестандартних організаційних та змістовних формах. В перший день пленарне засідання було присвячене підведенню підсумків роботи педагогічного колективу у першому семестрі. Лікар Дніпропетровського медичного училища Ходус Є.І. ділилась досвідом з питання «вплив музикотерапії та сміхотерапії на оздоровлення організму людини». Далі педагогічний колектив розділився за кваліфікацією на дві підгрупи, кожна з яких працювала за власною програмою. Викладачі вищої категорії проводили педагогічну конференцію «Впровадження інноваційних навчально-виховних технологій в практичне навчання молодших спеціалістів: результати та перспективи». Для викладачів першої категорії – спеціалістів ділилися досвідом з інноваційних методів навчання викладачі вищої категорії та викладачі методисти.
На другий день відбулось пленарне засідання з запрошенням лікаря-нарколога Місюри О.Г. та директора Психологічної арт-студії «Інсайт» Дон О.М. Виступи були присвячені «Різновиди наркотичних речовин та наслідки їх вживання Колектив був розділений на 3 частини відповідно кваліфікації. Для кожної з частин було проведено окреме заняття-майстер-класу зі «Зняття психологічного перевантаження в роботі педагога за допомогою арт-тератії.
Інформаційно насичено та емоційно піднесено проведені педагогічні читання. За підсумком роботи у НМЦ створено електронну базу презентацій та виступів учасників.
З метою посилення зацікавленості викладачів у систематизації педагогічних технологій та методик як складових фахової майстерності було запропоновано ідею огляду власних досягнень, що знайшла реалізацію у створенні методичних розробок з впровадження інновацій в освітній процес.
На огляд-конкурс у 2015-2016 н.р. з напряму систематизації застосованих інноваційних технологій подано 20 авторських розробок. Найкращими з представлених були розробки п/к «Філологічних дисциплін» Мирської Т.К., Пукар О.А., Тиміної Л.В. Аналітично-практична діяльність викладачів в цьому напряму є кроком до узагальнення досвіду і є дуже корисною для втілення і популяризації досягнень в навчально-виховну роботу в коледжі в цілому. Методичні розробки підтверджують масове використання інтерактивних та інноваційних технологій викладачами коледжу.
Узагальнення педагогічної діяльності викладачів коледжу з реалізації головної ідеї колективу у 2015-2016 н.р. з підвищення фахової майстерності викладацького колективу відображено у 2 збірках статей, що розміщені на сайті коледжу. Вперше була здійснена перевірка статей викладачів на плагіат, яка підтвердила авторство статей викладачів на 70%, що відповідає вимогам публікацій інформаційної інтелектуальної продукції. У збірки увійшло 42 статті з описом запровадження ефективних методик, формування фахових компетенцій, аналіз засобів підвищення педагогічної техніки та розвитку власних педагогічних технологій. Викладачами коледжу під час методичного конкурсу високо оцінені результативність та колективні зусилля з реалізації основної педагогічної ідеї 2015-2016 навчального року.
Масовим за кількістю та якісним за змістовністю та різноманітністю став щорічний огляд-конкурс на кращу методичну розробку у 2015-2016 н.р. Було надано 222 розробки (проти 211, 174, 167 у минулих роках), які брали участь в 9 номінаціях. Склад журі конкурсу був суттєво оновленим ( від 40 до 100%) на прохання колективу.
94 викладача коледжу (проти 97, 92 у минулих роках) взяли участь у конкурсі, з них 6 викладачів, які звільнилися та пішли на пенсію, але їх кращий досвід враховувався як надбання предметних комісій у конкурсі.
53 викладача коледжу стали призерами конкурсу. Не було викладачів та предметних комісій, які отримали штрафні бали за відмову від участі у конкурсі. Не брали участі у конкурсі 4 викладача спеціаліста Дмітрієва О.В, Дрожаков К.В., Карась І.О., Овчаренко О.Є. та викладач 2 категорії Кіндратишин О.Й.
Таблиця 6. Статистичні дані про огляд-конкурс
Таблиця 7. Показник результативності предметних комісій у конкурсі на кращу методичну розробку
1 місце посіла предметна комісія «Історії та суспільних дисциплін», голова Воробйова Л.М.
2 місце посіла предметна комісія «Фізико-математичних дисциплін», голова Вітер Л.О.
3 місце посіла предметна комісія «Іноземної мови», голова Бондаренко О.А.
Знизили результативність методичної роботи п/к «Економічних дисциплін», «Фізичного виховання», «Діловодства», «Менеджменту та комерційної діяльності», «Природничих дисциплін та ТХ».
Стабільно низькі результати методичної роботи в предметних комісіях «Діловодства» голова Назаренко І.В., «Електрозв’язку» голова Стрижак І.М.
Кращими викладачами конкурсу були 9 викладачів: Чернишова О.В., Галаган О.В., Ейхман О.А., Крива Н.І., Фісун Н.Ю., Плєшкова І.М., Воробйова Л.М., Пукар О.А., Новицька Л.Л., які посіли більше 1 першого місця.
Таблиця 8. Кількість методичних розробок у номінаціях
Найбільшою популярністю користувались номінації «Впровадження інноваційних та інтерактивних технологій в навчальний процес», «Відкрите заняття», «Робота з обдарованими студентами», «Виховна робота», «Узагальнення досвіду», «Посібники», де конкурс був потужним.
Найменшу увагу викладачі приділили номінаціям «Матеріально-технічне забезпечення» (13 розробок) та «Профорієнтаційна робота» (2 розробки).
Отже, результативність конкурсу зросла в порівнянні з минулими змаганнями, якість методичних розробок за більшістю номінацій збільшилась, що свідчить про достатньо високий рівень методичних розробок в коледжі та достатне різноманіття номінацій конкурсу, де кожен викладач може проявити власні здібності та показати кращі педагогічні здобутки та ефективні технології запроваджені в навчально-виховний процес.
Таблиця 9. Показник активності викладачів з методичної роботи ( за кількістю балів на одного викладача)
Рівень методичної активності у міжконкурсний час був вищим на п/к «Сфери обслуговування», голова Чернишова О.В., «Організації перевезень та охорони праці», голова Клюшнік М.І., «Філологічних дисциплін», голова Галаган О.В. Суттєво покращилась методична робота в п/к «Правознавства», «Іноземних мов». Найбільшу кількість призових місць отримали комісії «Комп’ютерної техніки», «Сфери обслуговування», «Історії та суспільних дисциплін». Бажає покращення методична активність викладачів предметних комісій «Діловодства», «Природничих дисциплін та ТХ».
Інновацією конкурсу було також запрошення на семінар-екскурсію до методичного кабінету викладачів спеціалістів, другої та першої категорій. Мета заходів – ознайомлення викладачів з кращими методичними надбаннями колективу за рік. Для популяризації результатів конкурсу у викладацький була розміщена вся статистична інформація щодо участі у конусі викладачів, а в методичному кабінеті 2 тижні діяла виставка кращих робіт. За результатом виставку не відвідали тільки 4 викладача коледжу. Частина викладачів кілька разів працювала групами та самостійно і висловлювали побажання продовжити цю діяльність. Викладачі були вдячні за незвичайну форму ознайомлення та популяризації методичної роботи в предметних комісіях, особливу увагу приділяли незвичайним видам методичної роботи, правилам оформлення різних напрямків методичної роботи.
Популяризація досягнень педагогічного колективу коледжу при проведенні ОМО в нестандартних формах теж інновація цього року.
Схвальні відгуки про колективну методичну роботу у коледжі залишили у книзі відгуків викладачі інших навчальних закладів міста та області. Так під час проведення обласних методичних об’єднань істориків та психологів вони з захопленням відвідали виставку та були вражені різноманітністю та якістю виконання розробок, визначали зацікавленість в отриманні досвіду, бажали приїхати до коледжу всім складом циклових комісій. Висловлювались побажання придбати методичні розробки за певні кошти.
Схвальні відгуки про організацію та результативність конкурсу, його вплив на навчально-виховний процес коледжу залишили заступники директорів навчальних закладів І-ІІ р.а. області під час проведення ОМО заступників директорів з навчальної роботи, що відбувався 14 квітня 2-16 року. Наслідком стало запрошення у НМЦ коледжу для обміну досвідом та проведення методичних навчань методистів інших навчальних закладів міста протягом квітні-червня 2016 року( театрально-художній коледж, училище культури, автотранспортний технікум).
В нетрадиційній формі практичного семінару проходило у коледжі засідання ОМО заступників директора з навчальної роботи, що було присвячено темі «Фахова майстерність викладача як один із компонентів підвищення якості знань студентів». З основною доповіддю виступала методист з МР Лутак Н.А., яка детально розповіла про засоби та шляхи ефективних способів підвищення фахової майстерності викладачів у коледжі, зосередила увагу присутніх на спрямуванні педагогічної діяльності колективу на результативність роботи. Досвідом нестандартних методик впливу фахової майстерності викладачів на навчальний процес ділилися передові викладачі Галаган О.В., Ярмошенко М.В., Баюл Т.П. Присутні високо оцінили засоби підвищення якості освіти у коледжі, що здійснюються через моніторинг фахової майстерності викладача.
Нестандартною стала зустріч з обміну досвідом між коледжем та автотранспортним технікумом , що ініціювала заступник директора з НР Уласевич Н.В. Запрошений до коледжу заступник директора автотранспортного технікуму Головін А.І. ділився досвідом використання комп’ютерних технологій при створенні електронних матеріалів для срс та впровадження технологій дистанційного навчання студентів. Проведений Головіним А.І. майстер-клас для керівників курсових та дипломних проектів, робіт був цікавим і доречним. Є організаційні та публічні моменти, в яких автотранспортний технікум випереджає наш коледж. Створення веб-сторінок для дисциплін, систематичне оновлення навчальної літератури – нагальна потреба сьогодення.