ЗВІТ ПРО НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНУ РОБОТУ В КОЛЕДЖІ У 2015-2016 Н.Р. - 4. Здійснення моніторингу забезпечення якості освіти

Зміст статті

4. Здійснення моніторингу забезпечення якості освіти

Продовжує вдосконалюватись внутрішній моніторинг забезпечення якості освіти. У 2015-2016 н.р. вперше оцінка забезпечення якості освіти розділена на моніторинг загальноосвітніх дисциплін та моніторинг дисципліни за ОПП спеціальності.

Адміністративний контроль протягом навчального року здійснювався в кількох напрямках:

- контроль якості викладання та застосованих при цьому методик,

- контроль якості засвоєння знань студентами – доекзаменаційний, післяекзаменаційний, між атестаційний, контроль поточний,

- контроль передекзаменаційний випускних груп коледжу,

- контроль надання освітніх послуг в цілому (підсумкові звіти завідуючих відділень за результатами зимової та літньої сесій, якості знань та вмінь випускних груп),

- контроль за потребою здійснювався з перевірки якості контролюючого блоку навчально-методичного забезпечення, аналіз тестових складових екзамену на «Колоквіумі», аналіз практичної частини екзаменів з фахових дисциплін,

- вперше запроваджений порівняльний аналіз.

Таким чином, в порівнянні з минулим роком форми та методики моніторингу урізноманітнено та вдосконалено аналіз результатів, також відслідковується вплив контролю на якість освітніх послуг в цілому. Чітко відслідковувалось виконання відповідних наказів з усунення недоліків в навчальному процесі, якості знань, фахової майстерності проведення занять.

Таблиця 2. Види та технологія моніторингу

Технологія моніторингу теж вдосконалюється щорічно:

- Кожний вид моніторингу супроводжувався аналітичною довідкою методиста з методичної роботи з пропозиціями щодо виправлення знайдених недоліків та прорахунків в організації навчального процесу.

- Довідки розглядаються на засіданнях методичних рад, адміністративних рад, засіданнях предметних комісій.

- Видавалися відповідні накази.

- Навчально-методичний кабінет разом з методистами, завідуючими відділеннями, головами предметних комісій вживали заходи для подолання недоліків в роботі та відслідковували чіткість виконання наказів викладачами, предметними комісіями, про що щотижнево звітували на методичних та адміністративних радах заступник директора з навчальної роботи Уласевич Н.В. та методист з методичної роботи Лутак Н.А.

Масштабність моніторингу.

З метою вивчення та вдосконалення рівня викладання в коледжі та якості надання освітніх послуг було відвідане адміністрацією та головами комісій понад 800 занять та екзаменів у 123 викладачів і співробітників коледжу, при плані 725. Таким чином, контролем охоплені всі викладачі та навчально-виховний процес в цілому: кожного викладача відвідали в різний навчальний час в середньому від 3 до 6 разів.

Стейкхолдерами забезпечення якості освіти були представники адміністрації, голови предметних комісій, завідуючі відділеннями, методисти – 32 особи, які в свою чергу теж контролювались. Студентська молодь впливала на навчальний процес через результати анкетування, студентське самоврядування. Результати внутрішнього аналізу за якістю викладання, здійснені стейкхолдерами, збігається з даними анкетування студентів. 

Станом на 15 червня серед заступників директора, що  активно проводили моніторинг навчального процесу, відзначено Уласевич Н.В. –230%, Жарікову О.А. , Ковтуна В.В. –210%, Рубанова Є.І. – 155%.

Серед методистів коледжу: Лутак Н.А. –160%, Ноздрачову Н.П. – 155%, Малишко І.П.-106%. Не виконали норму відвідувань методисти Кожушкіна Т.Л.(35% від плану), Овчаренко О.Г.(70% від плану), Кривчик С.Г.(35% від плану).

Моніторинг навчальних занять здійснений завідуючими відділеннями :  Кіщенко Н.М. – 136%, Вовк Т.І. -130%, Жиліна О.П. – 120%, Локоть Л.Є. -108%, Поливода Г.О. – 97%. Суттєво не виконується план контролю Хазнаферовою Л.О. – 55,5% від норми.

Серед голів предметних комісій виконали норму моніторингу Вітер Л.О., Галаган О.В. -122% та Ярмошенко М.В. – 110%, Бондаренко О.А., Воробйова Л.М. -100%. Не виконали план контролю голови предметних комісій Морозова Т.І., Клюшнік М.І., Крива Н.І. - 94,4%, Назаренко І.В. - 90%, Шевцова Т.О. – 89%.  Суттєво не виконують плану контролю голови предметних комісій Стрижак І.М. -55,5%, Баюл Т.П., Костюченко І.І.,- 77,7%, Чернишова О.В. – 72% .

Результативність та ефективність моніторингу якості викладання та фахової майстерності викладачів.

Напередодні 2015-2016 навчального року повністю оновлені бланки моніторингу занять в коледжі, проведення відкритих занять: проведені оптимізація інформації та спрощення при заповненні. Більша увага приділялась таким складовим заняття як гуманізація, педагогічна техніка, технологія, розвиток педагогічних здібностей.

 Аналіз складових етапів занять допомагав при наданні кваліфікованої методично-адміністративної та наставницької допомоги викладачам, надавав поштовх викладачам до глибшого розуміння шляхів вдосконалення власного досвіду, формував умови для вдосконалення фахової майстерності.

За результатами річного моніторингу навчального процесу більшість викладачів підтвердила високий рівень кваліфікації та майстерність у проведенні навчальних занять:  викладачів з найвищою оцінкою заняття від 9 до 10 балів відзначено 68 осіб – 55,3% від педагогічного колективу (в минулому році – 58 осіб, 45% від педагогічного колективу). Наприклад: Галаган О.В., Єйхман О.А., Кабанець О.Є.,  Бондаренко О.А., Баюл Т.П., Чернишова О.В., Бойко К.М., Троць Л.П., Ярмошенко М.В., Морозова Т.І., Сімакова О.А., Барцева С.В., Степаненкова Л.Т., Сорокіна Н.А.,Оката О.В., Дмитренко І.М., Ковальова О.Б., Кузякова Ю.С.,  та ін.

Стабільно підвищувалися показники викладання у 15 викладачів ( в минулому році відмічено 13): Карманова О. В., Нурулліної О.М., Кожушкіної Т.Л.,  Карась І.О., Коваленко О.О., Видмиша Ю.А., Горбенко Я.В., Каліберди С.І., Кузьміної Н.А., Фісун Н.Ю., Плешкуна С.В., Кривого Р.А., Бойко К.М., Давидової Н.В., Пукар О.А.

Молоді викладачі мали стабільні показники з покращення педагогічної майстерності і бажання працювати зі студентами Дрожаков К.В., Дмітрієва О.В.,Мірошніченко О.В., Монастирська К.В.,Нєчєухіна К.О.,

Відмічалось також сильне зниження показників рівня викладання у викладачів Редьки К.В., Гонтар М.Г., Золоторог А.В.

Але протягом року при адміністративному контролі відмічено епізодичне зниження показників результативності знань студентів у 25 викладачів: Афанасьєвої І.І., Фадеєвої Л.В., Стрижака І.М., Замули Л.В., Клант Л.В., Мішури І.В., Костюченко І.І., Гусейнова Р.О. та ін.

Зауваження з методик опитування і пропозиції щодо їх вдосконалення отримали біля 45 викладачів, що є більшим за кількістю ніж в попередньому навчальному році. Серед тих, хто отримав зауваження є викладачі всіх категорій, але більшість складають викладачі спеціалісти, другої та першої категорій. Наприклад, Ізюменко І.О., Лебедь О.В., Плешкун С.В.,  Янченко В.В., Карась І.О., Кузьміна Н.А., Єлізарюєв Д.Ю., Стрижак І.М., Кіндратишин О.Й. та ін.

Разом з цим, аналіз екзаменаційної сесії показує, що методика проведення екзаменів, що була вдосконаленою після зимової сесії 2015-2016 н.р., доцільна та вдала. Підвищення вимогливості до студентів та викладачів з теоретичної частини екзамену виправдана, так як сприяє посиленню теоретичних знань та кращому їх застосуванні при вирішенні практичних фахових завдань. Вимога до викладачів з приводу введення в екзаменаційні білети фахових вправ націлених на формування професійних компетенцій була виправданою та сприяла різкому зменшенню «незадовільних» оцінок під час практичної частини екзамену. Доцільно наступного навчального року здійснити комплексну перевірку екзаменів спеціальностей, що будуть акредитуватись у 2017-2018 н.р.

Найбільша частина зауважень при моніторингу стосувалась дидактичного забезпечення контролю знань та результативності опитування. Зауваження до оснащення контролюючої частини методичного забезпечення отримали більше 30 викладачів, більше ніж в минулому році. Водночас відмічалось,що у інших викладачів значно зросла різноманітність, кількість та якість навчально-методичного забезпечення процесу опитування, форма контролю у вигляді тестів – стала для коледжу звичайною. Новиною цього навчального року стало збільшення систематизації засобів контролю знань у викладачів вищої категорії, що підтверджено результатами конкурсу методичних розробок. Доцільно рекомендувати викладачам розробку диференційованих фахових завдань. Викладачів з дисциплін економічно-гуманітарного, природничо-наукового та математичного циклів необхідно націлити на застосування отриманих знань на реалізацію фахових компетенцій або пов’язаних з фахом.

До вдосконалення методики викладання були рекомендації до більше ніж 40 викладачів, що є більшим за минулорічний моніторинг. Наприклад, до Золоторог А.В., Дмітрієвої О.В., Дрожакова К.В., Овчаренко Є.О.,Михайлець Я.В., Лебедь О.В., Клант Л.М.,Мірошніченко О.В., Гусейнова Р.О., Єлізарьєва Д.Ю., Ніколаєва В.А. та ін. Переважна більшість таких викладачів має категорію меншу за вищу. В більшості випадків рекомендації стосувались активних методик та залучення до роботи студентів, особливо зі слабо розвинутими вміннями. Тільки до Золоторог А.В. висловлювались зауваження з незнання навчального матеріалу та неспроможності до викладання дисциплін.

Позитивним є момент збільшення викладачів, які за для підвищення результативності та якості знань розробляють власний стиль викладання, особистий педагогічний почерк, тих хто інтегрує методики і робить їх ефективними  – більше 20. Це переважно викладачі вищої категорії, викладачі-методисти, але є й викладачі першої та 2 категорій: Галаган О.В., Воробйова Л.М., Дмитренко І.М., Уласевич Н.В., Крива Н.І., Сорокіна Н.О., Ярмошенко М.В., Лутак Н.А., Мирська Т.К., Пукар О.А., Бондаренко О.А., Барцева С.В., Опришко В.В., Кабанець О.Є., Карманов О.В., Оката О.В., Єйхман О.А.,Чернишова О.В., Морозова Т.І., Баюл Т.П. та ін.

Моніторинг занять викладачів підтверджує активне застосування результативних та ефективних технологій навчання і опитування в коледжі. Системно запроваджують результативні методики та технології викладачі вищої та І категорій, молоді викладачі. Найбільше використовувалися протягом року різноманітні види інтерактивних технологій (евристична бесіда, пошукова робота, робота в парах), кооперативне навчання, проектна, інформаційно-комунікаційна технології. Системно запроваджують результативні методики та технології викладачі предметних комісій філологів та істориків, комп’ютерної техніки, фізичного виховання, природничих дисциплін, іноземної мови. Цей перелік поповнився викладачами комісій  фізико-математичних дисциплін, сфери обслуговування.

Разом з цим є над чим працювати всьому колективу: над підвищенням результативності педагогічних технологій, вдосконаленню та ефективності організації навчальної роботи студентів з фахових дисциплін та практичного навчання,введенню і збільшенню долі творчих завдань в самостійну та аудиторну роботу, що вимагають від студента креативності мислення, створення контролюючих комп’ютерних засобів перевірки знань поза межами коледжу, розвитку дистанційних форм надання освіти та проведення консультацій. 

Результативність та ефективність моніторингу якості знань та вмінь студентів.

Внаслідок контролю у вигляді ДКР визначено проблемні місця надання освітніх послуг на окремих спеціальностях, на окремих дисциплінах. Вжито заходів з надання студентами додаткових консультацій за для подолання недоліків навчання та отримання фахових та загальнонаукових компетенцій. Результатом стало зменшення кількості студентів з незадовільним результатом навчання та покращення показників якості навчання на всіх спеціальностях у зимову сесію: успішність склала 99,62%, якість -59,2 %; у літню сесію успішність склала -      %, якість -      %).

Внаслідок передекзаменаційного контролю визначено слабкі місця з підготовки студентів-випускників галузей «Сфера обслуговування», «Харчова промисловість та переробка сільськогосподарської продукції»,  «Менеджмент та адміністрування» до державної атестації. Також було виявлено недоліки з програмування комп’ютерної програми «Колоквіум» випускними предметними комісіями. Вжиті заходи сприяли перепрограмуванню тестової частини екзамену відповідно «Програмам проведення державної атестації». Враховані побажання закріплення фахових компетенцій та фахових теоретичних знань. Своєчасно проведений повторний передекзаменаційний контроль знань. Необхідно відмітити роботу голів та викладачів предметних комісій  Чернишової О.В., Єйхман О.А., Шевцової Т.О. Разом, вжиті заходи сприяли успішній здачі державних екзаменів і виконанню державних вимог до якості освіти на спеціальностях.

Внаслідок проведення перевірки на відповідність результатів ДКР та семестрового оцінювання виявлено, що більшість викладачів коледжу використали ДКР для посилення навчально-виховного впливу на студентів та покращення результатів оцінювання в семестрі. Водночас зафіксовано, що у 15 викладачів семестрове оцінювання суттєво погіршено в порівнянні з ДКР, причому у 6 викладачів показник відмінності значний і не витримує державних вимог. Також були викладачі, які оцінили знання та навички студентів зі значним перебільшенням. Таким чином, всі суттєві відмінності запропоновано проаналізувати в предметних комісіях та провести у групах додатковий адміністративний контроль знань та навиків в другому семестрі. Повторний моніторинг здійснювався індивідуально для кожної студентської групи та викладача в позауадиторний час, в залежності від результатів додаткових консультацій та ступеня працездатності студентів.  За результатом контролю встановлено значне покращення якості навчання в групах, збільшено відповідальність студентів та викладачів за спільну діяльність. Викладач іноземних мов Бондаренко О.А. розробила кілька навчаючих тестових програм для спеціальностей для покращення навиків володіння студентами іноземною мовою.

Вперше проведений загальний контроль та аналіз екзаменаційної сесії та її складових. Внаслідок контролю екзаменаційної сесії виявлені слабкі місця на різних етапах проведення екзаменів. Контролем охоплені більше 110 екзаменів, які проводили 52 викладача коледжу. Виявлено 18 викладачів, які не змогли підготувати групи до якісної здачі тестової частини екзамену, з них 6 - не змогли досягти державних вимог якості та успішності під час практичної частини екзамену, з них 9 - які не зуміли забезпечити державні вимоги на підсумку екзамену. Відмічені випадки зловживання практичною частиною екзамену за для покращення підсумкового результату.

З викладачами проводились методичні семінари, засідання та наради, різнопланова консультаційна робота з усунення причин, що вплинули на оцінку заняття та проводився повторний контроль іншими перевіряючими. Викладачі проводили додаткові консультації зі студентами. Внаслідок наполегливості методистів, голів предметних комісій, наставників більша частина негативних суб’єктивних та об’єктивних чинників була усунена з роботи викладачів. Проведено повторний контроль якості знань в студентських групах, який підтвердив покращення засвоєння знань та вмінь. Разом з цим, частині викладачів було рекомендовано зниження педагогічного навантаження до моменту оволодіння ними достатньої для викладання педагогічної майстерності.

Під час моніторингу контролюючого блоку навчально-методичного комплексу виявлено суттєві недоліки в роботі біля 25 викладачів. 14 викладачів виправили вказані недоліки, поповнівши комплекси дидактичними завданнями, поточними та підсумковими тестами. 10 викладачів не завершили розпочату роботу ( список вказувався на сторінці 6). Доцільно у 2016-2017 н.р. запланувати перевірку засобів діагностики у цих викладачів зі всіх дисциплін, які вони викладають.

Моніторинг державних екзаменів в зимову сесію на 4 спеціальностях показав  покращення результатів навчання випускників, подолання зауважень, що висловлювались до предметних комісій «Сфери обслуговування», «Природничих дисциплін та ТХ», «Менеджменту та комерційної діяльності» під час минулорічного моніторингу. Разом з цим, виявлена недостатня робота з підгототовки студентів до тестового екзамену на спеціальностях «Організація обслуговування на транспорті», «Виробництво харчової продукції» у голів п/к Баюл Т.П. та Шевцової Т.О.

До початку літної сесії вдруге поспіль проводився моніторинг виявлення проблемних місць в знаннях та вміннях студентів-випускників та з метою посилення мотивації при підготовці до державних екзаменів. Спеціальності «Ресторанне обслуговування», «Економіка підприємства» підтвердили державні вимоги якості освіти. Виявлено  незначні відхилення від державних вимог у показниках якості та успішності на спеціальностях «Бухгалтерський облік», «Комерційна діяльність». Виявлено помітні відхилення від норм знань на спеціальності «Правознавство». Тому відразу були призначені додаткові консультації викладачів з дисциплін, де зафіксовані знижені показники. Вибірковий додатковий контроль за якістю підготовки студентів проводився під час останньої екзаменаційної сесії. До 15 червня інформації щодо передекзаменаційного контролю на спеціальності «Діловодство» до НМЦ не надходило.

Внаслідок вжитих додаткових заходів з підвищення рівня теоретичної та практичної підготовки студентів до державної атестації випускні екзамени на спеціальностях відбулись успішно з наступними результатами якості засвоєння професійних компетенцій:

Таблиця 3.  Якісні показники Державної атестації випускних груп у 2015-2016 н.р.

 

Захист дипломних проектів надав наступний результат:

Таблиця 4. Державна атестація випускних груп у 2015-2016 н.р.

 

Інновації моніторингу загальноосвітньої підготовки у 2015-2016 н.р.

Внаслідок наказу департаменту освіти і науки Дніпропетровської облдержадміністрації від 04.06.2016 № 444/0/212-16 «Про затвердження перспективних планів проведення державної атестації навчальних закладів різних типів та форм власності Дніпропетровської області на 2017-2016 роки» на січень 2017 року заплановано проведення атестації коледжу з загальноосвітньої підготовки.

Тому оперативно була розроблена програма спеціальної підготовки з моніторингу у коледжі стану навчальних досягнень з дисциплін загальноосвітнього циклу. Всі структурні підрозділи отримали завдання з аналізу стану забезпечення загальноосвітньої підготовки за вимогами наказу Міністерства освіти і науки України від 30 січня 2015 року № 67 (Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 14 лютого 2015 року за № 173/26618).

Методичний кабінет розробив таблиці аналізу навчальних досягнень студентів ( за семестр, за рік, ДПА, порівняльні таблиці, аналіз в цілому та по предметним комісіям) і роздав їх головам предметних комісій, завідуючим відділеннями для виконання. Оскільки ці діяльність потребує значного часу, ретельний аналіз зібраної інформації буде покладений в основу наказу по коледжу напередодні 2016-2017 н.р.( у серпні 2016 року).

Таким чином, коледж спрацював на випередження при самоаналізі надання освіти студентам після базової загальної середньої освіти. Зібрана інформація дозволить ефективно організувати роботу педагогічного колективу в напрямку вдосконалення повної загальної середньої освіти.


📍 Адреса: 

49041 Україна м. Дніпро вул. Технічна (Трудових резервів) 4 

Переїзд від Залізничного вокзалу:

Маршрутним таксі "Аеропорт-Вокзал" № 60 - до зупинки "Коледж"

Маршрутним таксі "Аеропорт-Вокзал" №109 - до зупинки “Коледж”

Від вулиці "Робоча" та площі "Соборна":

Тролейбус № 19 та 21 - до зупинки "Трудових резервів"

☎️ Контакти:

Приймальня директора:

(056) 720-92-31

Приймальня комісія:

(066) 263-55-98, (066) 216-85-25

Підготовчі курси:

(096) 804-43-33

✉️ E-mail: dtret1@ukr.net

Ми у соц мережах:

                 

 

Телеграм чат-боти: